Saturday, July 31, 2010

Ikhtiar Hidup - Mendapatkan Bekalan Air Di Hutan / Pergunungan

Ikhtiar hidup dalam mencari bekalan air dipergunungan tidak semudah yang disangka, lebih lagi jika anda sesat, off trek dan tiada pemandu arah yang akan membawa anda. Mata air biasanya berada di lurah yang berkemungkinan curam dan dalam. Bunyi aliran air tersembunyi dalam bunyi desiran angin dan bunyi desiran angin mungkin tersalah sangka sebagai bunyi aliran air tambahan jika anda telah terlebih terhidrat, and lebih mudah berhalusinasi... pernah diceritakan berkeanaan kisah halusinasi  akibat hidrasi, salah satunya adalah cerita berkenaan 2 orang survivor ketika  bencana tsunami di acheh telah hanyut ke laut dan terapung di atas sampah / kayuan. Setelah beberapa hari salah seorang telah terjun ke laut dan berenang ke arah yang dikatakan beliau ternampak pantai dan kawan2nya memanggil.. beliau tengelam dan tidak dijumpai lagi.
Kemahiran ikhtiar hidup akan dapat membantu anda mendapatkan bekalan air di keadaan memerlukan. Antara sumber air yang anda boleh perolehi adalah air hujan dan embun. Sediakan plastic sheet atau boleh gunakan fly sheet atau baju hujan untuk mengumpul hujan yang turun atau gunakan untuk mengumpul embun di malan hari. Kawasan dipergunungan adalah lembab dan berkabus, jadi anda berpeluang untuk mendapatkan sedikit bekalan air dengan cara ini..

Jika anda hanya sehelai sepinggang, guna baju atau tuala kecil untuk menyerap air embun/ hujan di malam hari.. Perah tuala tersebut untuk mendapatkan titisan air
Dalam situasi kritikal, air kencing anda boleh dijadikan sumber air hu hu.. jika tiada bekas minuman. gunakan pakaian anda/tuala sebagai serapan. Ini adalah kes ikhtiar hidup yang biasa kita baca oleh mangsa -mangsa gempa bumi atau yang terperangkap di bawah runtuhan.

Skil ikhtiar hidup mendapatkan air dari sumber tumbuhan - akar kayu, pokok periuk kera dan pokok buloh adalah antara sumber bekalan air. Potong akar kayu dengan cara meruncing, jika anda bernasib anda akan mendapat titisan air. Pokok buloh sering menyimpan air hujan di dalam katam-katam nya. Ketok setiap katam untuk mengenal pasti katam yang mengandungi air. Katam yang mengandungi air hendaklah ditebuk, dibuat lubang kecik untuk mengeluarkan air didalam nya.. Pokok periuk kera tumbuh dengan meluas dipergunungan bentuknya secara semulajadi dapat mengumpul air hujan.. Sumber air diperolehi dari periuk kera agak memuaskan dalam keadaan darurat. Dalam keadaan terpaksa lopak air berburudu pun nampak menarik untuk diminum.. yg keruh pun nampak cam teh tarik .. ge ge

1 comment:

Terima Kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...